Blogger jeg følger

søndag 3. oktober 2010

RSS-feed

RSS er forkortelse for Really Simple Syndication, også kalt levende bokmerker. Ved hjelp av RSS kan jeg abonnere på nyhetsbaserte nettsteder. Det finnes RSS-lesere for de fleste plattformer. Nye versjoner av nettlesere, som Internet Explorer, Opera og Firefox, har innebygget støtte for RSS. På mange websider vises muligheten for nyhetsstrømmene med en oransje firkant eller med bokstavene XML eller RSS.

De 2 mest brukte nettbaserte RSS-leserne er Bloglines og Google Reader. Da jeg klikket meg inn på Bloglines fant jeg ut tjenesten stenges 1. november, noe som gjør valget av Google Reader enkelt. Veiledningen for Google Reader på København bibliotekers nettsider er ikke (lenger) tilgjengelig, men Google har en grei anvisning som heter ”Everything you need to get started” – det virker lovende. Men jeg ble litt forvirret… Jeg har jo allerede en Google-konto, så hva er det egentlig jeg trenger å gjøre..? Og RSS symbolet som ligger i verktøylinjen – hva er det i forhold? Men etterhvert har jeg nå Google leser på plass i Favoritter-feltet mitt, og det er enkelt å lime inn nye adresser og legge til som abonnement.

Sjekk denne film-snutten hvis du vil ha mer forklaring på RSS-feeds!


1 kommentar:

  1. Jeg syns også at Google Reader er litt forvirrende å sette seg inn i, men det ser ut som det er mange fine funksjoner der. Gleder meg eg. til å lære litt mer om hvordan det fungerer.
    Når du har Google konto har du også tilgang til leseren. Med leseren kan du få alle nyheter samlet på ett sted.

    SvarSlett