Blogger jeg følger

lørdag 16. oktober 2010

Bildedeling og tagging

... er på etterskudd :( Jeg har allerede brukt Picasa et par års tid. Lasted ned programmet for å holde orden på bilder på egen PC og er fornøyd med funksjonaliteten. Men jeg har ikke brukt det som delingsverktøy. Ser at jeg feks kan lage et eget album fra siste fjelltur og dele med turvenninnen - når jeg får tid.. Jeg registrer meg som ny bruker på Flickr, som er det største bildedelingsnettstedet, utenom Facebook. Kjenner en viss motvilje mot en ny registeringsrunde... Asker bibliotek har allerede en konto der, hvor det bl.a. ble lagt ut bilder fra Skrytkonferansen som ble holdt i Asker. Jeg klikker meg inn på Flickrs "Learn more tour" - her er det mange finesser i tillegg til å legge ut et bilde! Jeg laster opp 4 bilder fra siste fjelltur, og velger meg ett av dem som jeg gir tittel, tags, beskrivelse og knytter det til kart. Går tilbake til Flickr for å finne blogging tool så jeg kan få bildet inn i innlegget her. Forsøker funksjonen Blog it, men får beskjed om at jeg ikke er tilknyttet noen blogg. Kanskje snakker ikke Google og Yahoo program sammen uten videre? Blir litt forvirret over hvordan jeg skal få alt til å henge ihop. Velger istedet å lime inn HTML-koden og får inn bildet slik.
Vettisfossen Da ble bildet klikkbart rett til Flickr kontoen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar